Chatfunctie ingevoerd bij Veilig Thuis
'Chat brengt extra mogelijkheid voor advies over huiselijk geweld en kindermishandeling'
NOORD-HOLLAND – Alle 26 Veilig Thuis organisaties in Nederland, waaronder Veilig Thuis Noord-Holland Noord, kennen vanaf 25 mei 2020 de mogelijkheid om met hen te chatten. Debbie Maas, voorzitter van het Landelijk Netwerk Veilig Thuis: ‘Veilig Thuis is sinds de start in 2015 telefonisch altijd bereikbaar. Maar bellen kan soms lastig zijn als je te maken hebt met huiselijk geweld of kindermishandeling. Zeker in deze periode dat we meer met elkaar thuis zijn, willen wij een extra mogelijkheid bieden om contact op te nemen met Veilig Thuis. Vandaar dat wij het initiatief hebben genomen om ook via de chat bereikbaar te zijn.’
De Veilig Thuis organisaties maken zich – zeker ook in deze tijd van de coronamaatregelen – zorgen over
slachtoffers van huiselijk of seksueel geweld of kindermishandeling die niet zelf in staat zijn om te bellen,
omdat bijvoorbeeld de pleger hen voortdurend in de gaten houdt. Daarom is er op verschillende locaties in
het land gestart met het verbeteren van de online bereikbaarheid. Zo is Veilig Thuis Rotterdam Rijnmond
sinds kort bereikbaar via WhatsApp en heeft Veilig Thuis Zuidoost Brabant sinds enige tijd een chatfunctie
ingericht op hun website. Dit laatste is nu dus bij alle Veilig Thuis organisaties ingevoerd. De medewerkers
achter de chat zijn de afgelopen weken getraind in het voeren van een chatgesprek bij Veilig Thuis.
Debbie Maas: ‘De chat is bedoeld voor mensen die zelf te maken hebben met huiselijk geweld of
kindermishandeling en voor omstanders. Het chatten met Veilig Thuis kan 100 procent anoniem. Het
chatgesprek is niet te herleiden naar een persoon.’ Via de chat kan overigens geen officiële melding worden
gedaan, laat Veilig Thuis weten. Debbie Maas: ‘Daarvoor zijn meer gegevens nodig dan we via de chat
uitwisselen. Tijdens het chatten zal Veilig Thuis – als dat gewenst is – helpen bij het formuleren van een
melding, waarbij acties om het geweld te stoppen altijd in afstemming worden gedaan.’
De landelijke chatfunctie bij Veilig Thuis is een pilot. Debbie Maas: ‘Tijdens deze periode van de
coronamaatregelen kijken we naar het gebruik van de chat. Na evaluatie beoordelen we dan of we de chat in
de lucht moeten en kunnen houden.’