Daltonschool De Branding: thuisonderwijs op maat
DEN OEVER – Nu de scholen gesloten zijn geven veel scholen onderwijs op afstand via de computer. Er wordt lovend over gesproken, maar is digitaal onderwijs dé oplossing? Directeur Erica Benard van Daltonschool De Branding in Den Oever vindt van niet. “Leren via de computer is minder effectief dan leren door te doen. Wij geven leerlingen mondelinge instructie op maat via de computer, maar hun werk maken ze op papier.”
Bij het onderwijs op De Branding worden computers gebruikt als dat nodig is. “Werken met de computer is bij ons altijd een middel, nooit een doel”, aldus Benard. Kinderen leren omgaan met ICT en leren herkennen welke informatie betrouwbaar is, en welke niet. Maar de school geeft leerlingen bewust geen taal- en rekenles via de computer of tablets. Benard: “Door het gebruik van de computer wordt het geheugen minder gebruikt.” Dit blijkt uit onderzoek van hersenwetenschappers, onder andere van psychiater Manfred Spitzer. Hij schreef er het boek
‘Digitale dementie’ over.
“Onthouden waar je iets kunt vinden maakt je niet slimmer en laat je hersenen niet groeien”, vertelt Benard. “Je maakt als het ware geen ‘zijwegen’ aan in de hersenen. Deze zijwegen maken je slim en inventief. Leren door te doen zorgt ervoor dat er veel zijwegen gemaakt worden. Deze ontwikkeling is voorbehouden aan kinderen. Op latere leeftijd is dit veel lastiger.” Daarom leren kinderen op De Branding niet alleen uit boeken, maar ook uit de praktijk. Vakken als aardrijkskunde en natuur worden als één geheel aangeboden. Benard: “In de echte wereld zijn dit immers geen losstaande onderwerpen, maar vloeit alles in elkaar over. We noemen dit ‘betekenisvol leren’.”
Onderwijs op afstand
Uiteraard gebruikt het team van De Branding computers in deze periode van onderwijs op afstand. Leerlingen die thuis geen computer hebben, hebben er een in bruikleen gekregen. De school verstuurt opdrachten per mail en geeft instructie via Google Meet. “We zetten ons onderwijs zoveel mogelijk op de gebruikelijke wijze voort”, vertelt Benard. “Via Google Meet geven we instructie in kleine groepjes. Zo krijgt elk kind les op zijn eigen niveau, net zoals we op school doen.” Op De Branding zitten kinderen van verschillende leeftijd samen in een unit. “Ook nu blijven we onze leerlingen op maat bedienen en houden we rekening met talenten en verschillen.”
Het thuis werken gaat veel leerlingen van De Branding goed af. Op de daltonschool leren zij hoe ze zelf hun dag indelen en dat ze verantwoordelijk zijn voor hun eigen keuzes. Leerlingen werken zelfstandig aan een weektaak en leren nadenken over wat ze geleerd hebben. “Van deze waarden die ze op school meekrijgen hebben onze leerlingen nu veel profijt. Alleen onze kernwaarde ‘samenwerking’ krijgt momenteel helaas iets minder aandacht”, aldus Benard. Ze kijkt ernaar uit om de leerlingen weer in de school te kunnen verwelkomen. “We hopen dat de school zo snel mogelijk weer open mag.”