Noordkop wil met campagne honderden nieuwe bewoners binnenhalen
'Onze beroepsbevolking krimpt'
NOORDKOP – Binnenkort gaat via bioscopen en social media een nieuwe campagne van start om meer personeel naar de Noordkop te trekken. De regio wil zich presenteren als een gebied met een fijn woon-werk klimaat. In korte filmpjes vertellen jongeren waarom het gebied zo aantrekkelijk is.
‘Hoeveel mensen we precies nodig hebben is moeilijk te zeggen’, legt wethouder Theo Meskers van de gemeente Hollands Kroon uit namens de regio aan NH Nieuws. ‘Maar feit is dat onze beroepsbevolking krimpt en dat we niet de capaciteit hebben met de huidige mensen om dat op te vangen. Het gaat dus echt om honderden jongeren en professionals die we deze kant op willen verleiden.’
Het tekort aan personeel is in veel vakgebieden landelijk al merkbaar. Volgens wethouder Meskers kunnen de relatief lage huizenprijzen en het type werk factoren zijn die mensen over de streep gaan trekken: ‘Ten opzichte van de Randstad kun je hier meer huis voor je geld krijgen. En door te wijzen op de maatschappelijke relevantie van het werk zoals veiligheid, voedsel en innovatie denken we een voorsprong te hebben op andere regio’s.’
De campagne is een gezamenlijk project van de vier gemeentes Den Helder, Schagen, Hollands Kroon en Texel en wordt geregeld via stimuleringsprogramma De Kop Werkt. De campagne om meer mensen naar de Noordkop te krijgen start op 17 januari.